Bureauet Bloggen

Strategi

Hos BRO har vi gennem årene lavet kommunikationsstrategier for talrige virksomheder, afdelinger og organisationer – fx Totalkredit, IBM, Dansk Pilotforening og Hærens Konstabel- og Korporalforening.

Vores arbejde med kommunikationsstrategier følger et fast framework. Men ideen med denne ramme er, at den skaleres kraftigt alt efter kundens behov.

I overskrifter ser vores tilgang sådan ud:

1) Analyse af organisationen
Vi skaber fælles udgangspunkt og forståelse af opgaven ved at tegne et billede af, hvordan virksomheden ser ud i dag.

2) Mapping af kanaler og stakeholders
For at give et retvisende billede af organisationen og dens kommunikationsmæssige potentiale vil vi i næsten alle opgaver kortlægge kommunikationskanalerne.

3) Identificering af udfordringer
Når vi er gennem de første to faser, peger vejrhanen ofte i én ret specifik retning, og vi kan stille en midlertidig diagnose af organisationens udfordringer, og hvad der kan stå i vejen for at opfylde mål og ambitioner.

Hent vores gratis e-bog om kommunikationsstrategier her: Sådan laver du en virkelig god kommunikationsstrategi.

4) Indsamling af indsigter
Kvalitative og kvantitative analysemetoder giver os indsigt i, hvordan interessenterne opfatter organisationen, og hvordan deres ønsker og behov for fremtiden er. Samtidig ser vi på, hvilke samfundsstrømninger der vil præge fremtiden – eller hvordan fremtidens forbruger ser ud. Det nytter jo ikke noget, hvis strategien peger i en retning, mens kunderne går i en anden.

5) Udvikling af brief
Vi samler alle data, indsigter og input fra fase 1, 2, 3 og 4 og udvikler et samlet brief. Det er en slags minirapport (som dog ikke altid er så mini endda), der udstikker retningslinjerne for det videre forløb ved at samle trådene og guide strategiarbejdet i de sidste faser.

6) Produktion af business cases
Når strategien er udviklet, skal vi begynde at se på, hvilke implikationer eller konsekvenser den har. Skal forretningsmodellen ændres, har det betydning for distributionsnettet, eller er der fx behov for at udvikle nye produkter?

7) Udvikling af den nye ide
På baggrund af briefet kan vi nu formulere den overordnede ide, der præcist forklarer interessenterne, hvad den nye strategi går ud på – og det er ikke det samme som en tagline eller et payoff, der skal ledsage annoncer eller tv-reklamer.

Måske lyder det total uoverskueligt lige nu og her. Men ideen er som nævnt, at vores tilgang kan skaleres alt efter behovet hos jer. Hos nogle kunder tager det måneder at komme til bunds i strategiarbejdet, hos andre to dage. I nogle tilfælde samler vi indsigterne fra fase 4 og laver så en fysisk bog til virksomheden og medarbejderne. I andre tilfælde springer vi den del helt over.

Hvis du er sulten efter mere uddybende materiale om, hvordan man laver en god kommunikationsstrategi, har vi skrevet en lille e-bog om det. Den uddyber faserne, så I selv kan blive inspireret til at arbejde videre med dem. Den kan du downloade gratis her: Sådan laver du en virkelig god kommunikationsstrategi.

Kunder vi har lavet Strategi for

Vil du vide mere?

Helle Bro

Helle Bro

Direktør - 40805100

Helle er direktør i BRO. Hun arbejder med strategi-, team- og ledelsesudvikling i store danske og internationale virksomheder. Helle fungerer desuden som sparringspartner og rådgiver for executives. Helle afholder blandt andet Walk the Talk i Spanien, hvor teamudvikling sker i foreningen mellem fysiske og mentale udfordringer i smukke og inspirerende omgivelser.

Ring til Helle for nærmere information om følgende af BROs arbejdsområder: Effektivitet, Strategi, Team og Ledelse.