Bureauet Bloggen

Adfærdsdesign

BRO har sin helt egen afdeling for adfærdsdesign, som har løst opgaver for kunder som Nordea, Siemens og TDC. Den hedder The Nudging Company.

Adfærdsdesign er en metodik til at skabe forandring, der bygger på den teoretiske retning, der kaldes behavioural economics. Du kender det måske også som Nudging eller adfærdsdesignMulighederne er så godt som uendelige. Og uudforskede. Indtil videre.

Adfærdsdesign handler om at bruge viden om psykologi og sociologi til at skabe anderledes forudsætninger for at træffe den ønskede beslutning – man designer altså den adfærd, man gerne vil se. Frem for at informere går man langt mere konkret til værks og designer arkitekturen omkring den enkelte handling.

Vil man fx gerne reducere madspild, er det langt mere effektivt at stille mindre tallerkener til rådighed, end det er at fortælle folk, at de kun skal tage den mad, de kan spise.

Vores forskningsbaserede tilgang til adfærdsændringer i The Nudging Company betyder også, at vi ikke laver fokusgrupper og interviews.

Vi er nemlig ikke interesserede i, hvad folk siger, de gør. Vi er interesserede i, hvad de reelt gør. Der er ofte en stor forskel.

Vores adfærdsdesign sker derfor altid på baggrund af en business case. Det betyder, at vi ikke påtager os opgaven, hvis den reelle forandring ikke vil kunne måles og dokumenteres. Da vi ofte beskæftiger os med komplekse og omfangsrige problemstillinger, samarbejder vi med forskere for at sikre validiteten af disse målinger.

Vi har skrevet utroligt meget om adfærdsdesign. Det skyldes ikke mindst, at Morten Münster, der er partner i BRO, har skrevet bestselleren Personlig indflydelse, og at vi har Danmarks største blog for folk, der lever af deres indflydelse, Overbevisende.dk.

Her er tre indlæg, vi anbefaler, ovre fra Overbevisende.dk:

De 3 grunde til, at vi ikke vil forandre os

Derfor virker argumentet ikke (og hvad du skal gøre i stedet)

Hvad håndklæder kan lære dig om personlig indflydelse

Og her er et par, Morten har skrevet til Lederweb:

4 regler til at træffe bedre beslutninger

3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

Vil du gerne vide endnu mere om nudging og adfærdsdesign, så tilmeld dig vores gratis online workshop, og lær, hvordan du omsætter psykologiske principper til virkelige adfærdsændringer.

Kunder vi har lavet Adfærdsdesign for

Vil du vide mere?

_MG_1268_V1

Morten Sehested Münster

Partner - 40805108

Morten Sehested Münster er direktør i The Nudging Company og partner i BRO. Han arbejder med personlig indflydelse, content marketing og adfærdsdesign for kunder som FOA, IBM, ATP og flere danske kommuner. Derudover er Morten redaktør og stifter af BRO blog, forfatter til bogen ‘Personlig Indflydelse’ og foredragsholder – især om content marketing og adfærdsdesign.

Ring til Morten for nærmere information om følgende af BROs arbejdsområder: Content Marketing, Indflydelse og Adfærdsdesign.